STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W GIBUSIOLANDIA.PL
Katarzyna Gibek

SPIS TREŚCI 

1. Nasza misja i nasze wartości.
2. Informacje ogólne dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
3. Zasady bezpiecznych relacji
4. Zasady ochrony wizerunku i danych 
5. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu oraz procedura ochrony  dzieci treściami szkodliwymi i zagrożeniami 
6. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
7. Zasady i procedury interwencyjne
8. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
9. Podsumowanie
10. Załączniki

I. Nasza misja i nasze wartości 
Celem naszej firmy Gibusiolandia.pl Katarzyna Gibek jest bezpieczny rozwój małoletnich  (dzieci do 18 roku życia). Poprzez stworzenie Standardów Ochrony Małoletnich (dalej zwane  Standardami) dokładamy wszelkich starań aby dzieci czuły się u nas swobodnie, a przede  wszystkim były chronione przed przemocą. 

Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle  seksualnym i ochronie małoletnich nakłada na nas obowiązek ich posiadania, jednak  stworzyliśmy je aby podkreślić, że dzieci biorące udział w naszych zajęciach są dla nas  ważne, chcemy je wspierać i chronić. 

Działamy zgodnie z prawem oraz spełniamy nałożone na nas wytyczne, których celem jest  bronić dzieci przed ich krzywdzeniem. Szkolimy się w tym zakresie, opieramy swoją wiedzę  na doświadczeniu, aby nasi klienci nam ufali i byli pewni, że zostawiając dzieci pod naszą  opieką będą one bezpieczne. 

W naszej przestrzeni chcemy tworzyć środowisko bezpieczne i wspierające małoletnich.  Wartości, którymi kierujemy się w pracy z waszymi dziećmi mają na celu kompleksowe  podejście do ochrony przed ich krzywdzeniem. 

Wartości, które nam przyświecają to:  

Poszanowanie Praw Dziecka i spełnianie Standardów 
Zgodnie z przepisami wprowadzamy Standardy Ochrony Małoletnich, mamy zamiar  sumiennie je stosować w naszej pracy i być na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. ∙ Bezpieczeństwo dzieci jest naszym priorytetem 
Będziemy bacznie obserwować dzieci biorące udział w naszych zajęcia, wysłuchamy  jeśli zajdzie taka potrzeba, gdyż mają one prawo do wyrażania swoich uczuć, obaw i  będziemy działać zgodnie z procedurami w celu zapobiegania ich krzywdzenia. ∙ Nauka i eksplorowanie świata poprzez zabawę 
Tworzymy bezpieczną przestrzeń, w której dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami,  eksplorują go pełne ekscytacji i radości. Ucząc się poprzez zabawę poznajemy ich  umiejętności, zainteresowania i pozwalamy na rozwijanie ich pasji. 

Edukacja i świadomość swoich praw 
Staramy się przemycać edukację w zakresie ochrony dzieci przed ich krzywdzeniem.  Sprawiamy, że dzieci są świadome jak ważne jest zauważenie, zapobieganie i  zgłaszanie wszelkich obaw jeśli chodzi o ich bezpieczeństwo pod każdym kątem. ∙ Wspieranie rodziców w pogłębianiu relacji z dziećmi 
Chcemy aby oprócz dzieci w naszej przestrzeni również rodzice czuli się dobrze.  Poprzez organizowanie różnych zajęć i aktywności dajemy im szanse na pogłębienie  relacji z dzieckiem, na budowanie wzajemnego zaufania. Wspieramy rodziców  wiedząc jak rodzicielstwo jest trudną rolą w ich życiu, ale ukazując jak bardzo może  być satysfakcjonujące.

Tolerancja i szacunek 
Dbamy o to, aby wraz z dziećmi tworzyć przyjemną atmosferę w naszej przestrzeni,  aby mogły wyrażać swoje uczucia i myśli w sposób bezpieczny dla innych  uczestników i szanując ich obecność. Traktujemy dzieci sprawiedliwie i tego też  uczymy, że każdemu należy się szacunek bez względu na płeć, wiek, pochodzenie czy  wyznawaną religię. Każde dziecko w naszych progach może być sobą, ale także  powinno szanować resztę uczestników. 

Tworzenie zaangażowanej społeczności pełnej zrozumienia 
Chcemy w naszej przestrzeni zbudować społeczność pełną zrozumienia, otwartości,  z przyjaznym nastawieniem do reszty uczestników – zarówno tych małych, jak i  dorosłych. Bardzo zależy nam na tym aby zarówno dzieci do osób prowadzących zajęcia miały pełne zaufanie, jak i rodzice zaufali prowadzącym, że dbają o ich dzieci  jak najlepiej potrafią. 

II. Informacje ogólne dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich 

1.Standardy Ochrony Małoletnich obejmują swoim zakresem cztery obszary: 1) Polityka Ochrony Małoletnich, która określa: 

a) zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników; 
b) zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami, a małoletnimi; c) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności  zachowania niedozwolone; 
d) zasady reagowania w przypadkach, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego; e) zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletniego, f) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z mediów społecznościowych. g) zasady udostępniania Standardów. 

2) Pracownicy w zakresie:  
a) przestrzegania zasad bezpiecznej rekrutacji zgodnie z obowiązkiem wskazanym  w ustawie; 
b) uczestnictwa w szkoleniach z zakresu Standardów i zaangażowania w tę tematykę.

3) Procedury interwencyjne w zakresie: 
a) swobodnego dostępu do procedur; 
b) udziału w szkoleniach obejmujących tematykę rozpoznawania symptomów  przemocy; 
c) znajomości ośrodków zapewniających nieodpłatne wsparcie w tym zakresie.

4) Monitoring w zakresie: 
a) oceny zgodności Standardów z przepisami; 
b) oceny Standardów pod kątem aktualnych potrzeb; 
c) zasad dokumentowania z oceny podjętych działań.

2.Standardy Ochrony Małoletnich zostały przygotowane z uwzględnieniem:
1) Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów  Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.; 
2) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.; 
3) Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy; 
4) Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz  niektórych innych ustaw; 
5) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle  seksualnym i ochronie małoletnich. 

3.Pojęcia używane w Standardach Ochrony Małoletnich: 
1) Personel/Pracownik – osoba zatrudniona w naszej firmie na podstawie umowy o pracę,  umowy cywilnoprawnej, wolontariatu, stażu czy w jakikolwiek inny sposób  współpracująca z Gibusiolandią. 
2) Osoba odpowiedzialna – osoba wskazana w załączniku nr 1 jako osoba odpowiedzialna  za wprowadzenie Standardów, przyjmowanie zgłoszeń, składanie zawiadomień,  dokonywanie aktualizacji oraz realizację innych obowiązków opisanych w Standardach  Ochrony Małoletnich; 
3) Dziecko – Małoletni, tj. dziecko, przed ukończeniem 18 roku życia;
4) Rodzic/ Opiekun małoletniego (dalej jako Rodzic) – osoba odpowiedzialna za dziecko  tj. rodzic, opiekun prawny, rodzic zastępczy. 
5) Przemoc – wszelkie czynności zabronione lub karalne, podejmowane względem  małoletniego, w tym w także polegające na ignorowaniu lub nieprzestrzeganiu  Standardów przez Pracowników, Opiekunów lub innych małoletnich; czynności te mogą  mieć postać zarówno psychiczną, fizyczną lub polegać na zaniedbywaniu dziecka. 

III. Zasady bezpiecznych relacji  

1. Zasady bezpiecznych relacji na linii pracownik – małoletni: 
1) W relacji między pracownikiem, a małoletnim stawiamy na wyrozumiałość, cierpliwość,  szacunek, dzięki czemu budujemy prawidłowe relacje oparte na zaufaniu. 
2) W komunikacji z małoletnimi najważniejsze jest dla nas dobro dziecka, każdy  pracownik zobowiązany jest zapewniać mu bezpieczeństwo, traktować je z godnością  i uważnością na zgłaszane przez niego obawy. 
3) Personel jest sprawiedliwy, wszystkie dzieci traktowane są jednakowo. Wszelkie  działania jakie podejmują pracownicy Gibusiolandii względem dzieci są adekwatne  do zaistniałej sytuacji.  
4) Niedopuszczalne jest używanie jakiejkolwiek przemocy względem małoletniego,  zwłaszcza przez pracowników czy współpracowników, a po zgłoszeniu problemów  przez dziecko, czy rodzica reagujemy i podejmujemy działania mające na celu dobro  małoletniego. 
5) Współpraca pracowników z rodzicami jest bardzo ważna aby poznać dziecko, jego  potrzeby i oczekiwania. 
6) Nasi pracownicy przed podjęciem pracy w Gibusiolandii mają obowiązek zapoznać się z Standardami Ochrony Małoletnich, a w tym z zasadami bezpiecznych relacji i poprzez  podpisanie stosownego oświadczenia zobowiązani są do przestrzegania tych zasad.
7) Załącznik nr 2 obejmuje szczegółowe opisy zasad relacji między personelem, a małoletnimi. 

2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi 
1) Podobnie jak relacje między pracownikiem, a dzieckiem tak i relacje między  małoletnimi są bardzo ważne. 
2) Małoletni mają dostęp do skróconej wersji Standardów Ochrony Małoletnich, a w tym  do zasad bezpiecznych relacji. 
3) Dzieci na naszych zajęciach uczą się szacunku do innych uczestników zajęć zarówno ich  czasu jak i przestrzeni, której potrzebują podczas rozmów czy zabaw. Małoletni wiedzą,  że empatia i niesienie pomocy innym to bardzo ważne aspekty relacji w grupie. 
4) W Gibusiolandii niedopuszczalne są zachowania agresywne, które prowadzą do  wyrządzenia drugiej osoby krzywdy czy przykrości. 
5) Nie zgadzamy się na wyśmiewanie, poniżanie i przekraczanie granic przez małoletniego  względem innych dzieci. 
6) Dzieci są poinformowane o tym do kogo mają zgłaszać wszelkie obawy, odczucia  dyskomfortu. 
7) Małoletni w dopasowaniu do ich rozwoju psychofizycznego mają wiedzę na temat  telefonów zaufania, ośrodków wsparcia, które bezpłatnie są w stanie udzielić im  pomocy. 
8) Załącznik nr 2 zawiera szczegóły dotyczące relacji między małoletnimi. 

IV. Zasady ochrony wizerunku i danych 
1. Nadrzędnie respektujemy prawo każdego małoletniego do prywatności i ochrony jego  dóbr osobistych. 
2. Uczestnicy zajęć/rodzice innych dzieci nie mogą bez zgody opiekunów innych dzieci,  naszej zgody czy zgody samych małoletnich na upublicznianie wizerunku innych  małoletnich. 
3. W chwili gdy chcemy upublicznić wizerunek uczestnika naszych zajęć musimy  przestrzegać pewnych zasad znajdujących się poniżej: 
1) Otrzymanie zgody wizerunkowej – zgodę uzyskujemy od rodziców/opiekunów  małoletniego lub samego zainteresowanego, jeśli nie otrzymamy takiej zgody jesteśmy  zobowiązani do ochrony wizerunku tego dziecka poprzez uniemożliwienie rozpoznania  go na materiale filmowym czy fotograficznym; 
2) Nie przekazywanie danych osobowych dziecka czy jego opiekunów osobom trzecim bez  zgody zainteresowanych. 
3) Staranna selekcja materiałów wideo i foto – niedopuszczalne jest upublicznianie treści  reklamowych z udziałem małoletnich, propagujące zachowania agresywne, poniżające  dziecko czy wstydliwe bądź obrażające dziecko. Zdjęcia i filmy nie są podstawą naszych  zajęć, zazwyczaj robimy je w celach promocyjnych.
4) Nasza firma działa zgodnie z RODO dlatego oprócz wizerunku dbamy o dane osobowe  małoletnich i nie przekazujemy ich osobom trzecim. 
5) W załączniku nr 4 znajdują się szczegóły dotyczące ochrony wizerunku i danych dziecka  jak i jego rodziców/opiekunów. 

V. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony  dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami 
1. W naszej przestrzeni nie ma możliwości korzystania z Internetu przez dzieci  na urządzeniach należących do Gibusiolandii. 
2. Nie ma możliwości korzystania z Internetu (wi-fi) przez dzieci na własnych urządzeniach  nawet pod nadzorem pracowników. 
3. Promujemy zasady bezpiecznego korzystania z Internetu udostępniając rodzicom  informacje gdzie znajdą materiały edukacyjne w tym temacie (załącznik nr 10).
4. Do najważniejszych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu zaliczamy:
1) Nie ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci. 
2) Nie udostępniaj zbyt wielu informacji na publicznych profilach lub komunikując się  z nieznajomymi (nie podawaj swoich danych kontaktowych, nie udostępniaj gdzie w  danym czasie się znajdujesz). 
3) Unikaj negatywnych sytuacji, cyberprzemocy. 
4) Chroń swoją prywatność. 
5) Szanuj innych w Internecie, nie hejtuj, nie obrażaj, nie poniżaj. 
6) Korzystaj z sieci z umiarem, pamiętaj, że można się uzależnić od korzystania  z Internetu.  
5. Możliwe jest udostępnianie małoletnim materiałów elektronicznych przez naszych  pracowników podczas zajęć, wówczas zobowiązani są oni do wcześniejszego sprawdzenia  czy są one odpowiednie dla danej grupy wiekowej i są dla dzieci bezpieczne. Materiały  takie udostępniane są dla małoletnich jedynie na naszych urządzeniach/nośnikach. 
6. W przypadku gdy w ramach współpracy z Gibusiolandią.pl tworzone są grupy, kanały  komunikacji wówczas przeznaczone są one jedynie dla dorosłych. 
7. Obowiązkiem Personelu jest zgłaszanie wszelkich obaw, niepokojących sygnałów, które  świadczyć mogą o niebezpieczeństwie grożącym małoletnim pod naszą opieką. 

VI. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników 
1. Prowadząc rekrutację rzetelnie sprawdzamy osoby ubiegające się o dane stanowisko pod  względem doświadczenia, kompetencji do pracy z małoletnimi. Dbamy o jakość naszych  usług dlatego należycie weryfikujemy pozyskane informacje. 
2. Nasz personel jak i osoby ubiegające się o pracę u nas mają obowiązek zapoznania się ze  Standardami Ochrony Małoletnich w celu zapobiegania krzywdzenia małoletnich.
3. Podczas rekrutacji zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczością na  tle seksualnym i ochronie małoletnich weryfikujemy kandydatów w Rejestrze Sprawców  Przestępstw na Tle Seksualnym. 
4. Szczegółowe zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników można znaleźć w załączniku nr  5.

VII. Zasady i procedury interwencyjne 
1. Zobowiązani jesteśmy do traktowania poważnie każdego zgłoszenia dotyczącego  przemocy czy to psychicznej czy fizycznej, w szczególności te obawy, problemy  zgłaszane przez małoletnich. W każdym zgłoszonym problemie będziemy brać pod uwagę  wszystkie okoliczności danej sytuacji. 
2. Biorąc pod uwagę przepisy rozróżniamy cztery rodzaje krzywdzenia, tj. poprzez:
1) nasz personel; 
2) rodzica, opiekuna prawnego; 
3) innego małoletniego; 
4) osoby trzecie (spokrewnione lub nie, nie będące małoletnimi). 
3. Szczegółowe zasady i procedury interwencyjne znajdują się w załączniku nr 7. 

VIII. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
1. Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich, ich  aktualizację zgodnie z przepisami prawa, dostępność dla rodziców jak i samych  małoletnich podana jest w załączniku nr 1. Do obowiązków tej osoby należy także  przyjmowanie zgłoszeń o sytuacjach, które mogą zagrażać małoletniemu, udzielanie  wsparcia małoletnim, a także w razie potrzeby składanie powiadomień o możliwości  popełnienia przestępstwa, w tym zawiadamianie sądu opiekuńczego. 
2. Osoba ta ma również obowiązek do przechowywania dokumentów dotyczących zgłoszeń  incydentów ujawnionych, zdarzeń uderzających w dobro dziecka i jego bezpieczeństwo  z należytą starannością tak aby nie dostała się w niepowołane ręce. Udostępnianie tych  poufnych dokumentów jest możliwe jedynie osobom do tego upoważnionym. 
3. Według ustawy osoba odpowiedzialna jest zobowiązana raz na dwa lata do oceny  Standardów i w razie potrzeby aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz  sprawdzania ich zgodności z przepisami. Obowiązkowo wnioski z przeprowadzonej  oceny będą udokumentowane pisemnie. 
4. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione zostały do wglądu rodzicom/opiekunom  prawnym na naszej stronie internetowej www.gibusiolandia.pl . 
5. Standardy wywieszone są także w naszym lokalu przy ul. F. Stefczyka 29, w  Czernichowie w widocznym miejscu w celu możliwości zapoznania się z nimi zarówno  przez rodziców jak i małoletnich. 
6. Ze względu na to iż dobro dzieci uczęszczających do naszego lokalu jest najważniejsze  udostępniamy zarówno rodzicom jak i małoletnim materiały edukacyjne, w których  znajdują się numery telefonów do służb i instytucji zajmujących się pomocą i wsparciem  w szczególności małoletnim doświadczającym przemocy fizycznej czy psychicznej.  Informujemy także o tym, aby nie bać się zgłaszać takich problemów, bezpieczeństwo  dzieci jest priorytetem. 

IX. Podsumowanie 
Wierzymy, że wspólnie osiągniemy cel jakim jest zapewnienie ochrony małoletnich,  a w naszej przestrzeni dzieci będą czuć się bezpiecznie. Natomiast Wam  rodzice/opiekunowie dziękujemy za zaufanie jakim nas obdarzacie i że wybraliście  właśnie naszą firmę na zajęcia dodatkowe dla waszych dzieci aby mogły się tu  rozwijać, nabierać nowych umiejętności i tworzyć naszą małą społeczność, pełną  szacunku i przyjaznej atmosfery. 
Dziękujemy także personelowi, że razem z nami dostosowuje się do obowiązujących  Standardów i razem z nami będzie tworzył tą przestrzeń bezpieczną dla małoletnich. Pamiętajcie wy rodzice/opiekunowie i wy dzieci, że zawsze jeśli czujecie potrzebę  zgłoszenia problemu jesteśmy gotowi wam pomóc bądź skontaktować was  z odpowiednimi instytucjami. 

X. Załączniki 

Załącznik nr 1 – Osoba odpowiedzialna 

Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji pracownikami, a małoletnimi

Załącznik nr 3 – Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi 

Załącznik nr 4 – Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich

Załącznik nr 5 – Zasady bezpiecznej rekrutacji i współpracy z personelem

Załącznik nr 6 – Oświadczenia dla Personelu 

Załącznik nr 7 – Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzewania  krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich 

Załącznik nr 8 – Rejestr szkoleń 

Załącznik nr 9 – Rejestr incydentów 

Załącznik nr 10 – Materiały edukacyjne i miejsca wsparcia małoletnich 

Załącznik nr 1  

Osoba odpowiedzialna 

Osobą odpowiedzialną, o której mowa w Standardach jest: 

Katarzyna Gibek (właścicielka firmy GIBUSIOLANDIA.PL). 

Dane kontaktowe: 

nr tel. : 795-135-769 

e-mail : gibusiolandia@gmail.com 

Zakres obowiązków osoby odpowiedzialnej: 

1. Wprowadzenie Standardów, monitorowanie realizacji standardów, aktualizacja ich  zgodnie z przepisami prawa oraz zgodnie z sugestiami małoletnich i ich rodziców/opiekunów. 

2. Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących niebezpieczeństwom zagrażającym małoletnim oraz  udzielanie dzieciom wsparcia. 

3. Składanie zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa krzywdzenia małoletnich,  zawiadomień do sądu opiekuńczego, prokuratury, na policję.

Załącznik nr 2  

Zasady bezpiecznych relacji na linii pracownik – małoletni 

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem, a małoletnimi mają na celu chronić  dzieci przed nadużyciami i zachowaniami niedozwolonymi. 

Profesjonalizm to to co pracownikom powinno przyświecać podejmując pracę w naszej  firmie. Utrzymywanie dobrych relacji z uwzględnieniem potrzeb dzieci, które biorą udział  w zajęciach dodatkowych w naszej Sali to priorytet. 

Ponadto kontakt z małoletnimi powinien odbywać się jedynie podczas zajęć lub bezpośrednio  przed lub po ich zakończeniu oraz dotyczyć jedynie realizacji obowiązków zgodnych  z prowadzonymi przez nas usługami. 

Poniżej znajdują się zasady, które obowiązują na linii pracownik – dziecko w naszej Sali: 

1. Komunikacja między dziećmi, a pracownikami służy do budowania pozytywnych relacji. 2. W komunikacji z dziećmi pracownicy nie narzucają swoich poglądów na daną sytuację. 3. Obowiązkiem pracowników jest uważne wysłuchanie małoletnich i udzielanie odpowiedzi  na nurtujące dzieci pytania. 

4. Dzieci na naszych zajęciach nie są zmuszane do poszczególnych aktywności, pracownik  w sposób werbalny i nie werbalny proponuje małoletniemu wzięcie udziału w zajęciach,  jednak rozumie jeśli dziecko odmawia. 

5. W przypadku sytuacji z innym małoletnim lub osobą dorosłą, które powodują u dziecka  dyskomfort ma ono prawo do zgłoszenia tego pracownikowi prowadzącemu zajęcia  lub innemu naszemu pracownikowi znajdującemu się w Sali, który pomoże mu  w rozwiązaniu tego problemu. 

6. W przypadku gdy nasz pracownik jest osobą bliską dla małoletniego biorącego udział  w sporze zobowiązuje się on do poufności i zachowuje dla siebie wszystkie informacje  dotyczące innych małoletnich i ich opiekunów. Przekazuje je jedynie osobom  upoważnionym jeśli zajdzie taka potrzeba. 

7. Niedopuszczalne jest dyskryminowanie małoletnich, przemoc fizyczna, psychiczna  czy seksualna, każda zauważona bądź zgłoszona sytuacja zobowiązuje pracownika  do działania w celu całkowitej ochrony małoletniego. 

8. Nie dajemy przyzwolenia na wyśmiewanie, poniżanie małoletniego, w naszej przestrzeni  dzieci mają być traktowane z godnością z poszanowaniem ich granic. 

9. Pracownicy nie wydają dzieciom rozkazów, nie krzyczą na małoletnich chyba, że  uzasadnione jest to zachowaniem jego bezpieczeństwa i wynika to z sytuacji, w której  znalazł się małoletni. 

10. W naszej przestrzeni nie stosuje się kar, sankcji, nagan, nie bawimy się także w zabawy  brutalne, nakłaniające do agresji, promujące złe zachowania. 

11. W przypadku czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wynikających z zaistniałej  sytuacji pomoc pracowników ogranicza się do minimum. 

12. Fizyczny kontakt z małoletnim ograniczamy jedynie do niezbędnego aby dziecko było  zaopiekowane i bezpieczne. Pracownicy sami nie inicjują takiego kontaktu, a jeśli ten  kontakt jest niezbędny pyta wcześniej o zgodę małoletniego. Jeśli dziecko nie wyrazi 

zgody, szanujemy jego granice. Kontakt fizyczny zachodzi jedynie jeśli jest on adekwatny  do zaistniałej sytuacji. 

13. Niedopuszczalne jest przyjmowanie jakichkolwiek prezentów w postaci pieniędzy  czy rzeczy materialnych w celu uzyskania dla danego dziecka przywilejów. U nas  wszystkie dzieci są równe bez względu na status materialny. 

14. Jeśli personel ma wiedzę, że dane dziecko doznało kiedyś przemocy i ma szczególne  potrzeby jest zobowiązany do uważnego działania podejmowanego podczas zajęć aby  dziecko to czuło się komfortowo i bezpiecznie. 

15. Pracownik zdaje sobie sprawę ze swojej roli jako prowadzącego zajęcia i nie nadużywa  swoich kompetencji. 

16. Nie dopuszczalne jest zapraszanie małoletnich przez pracowników do swojego miejsca  zamieszkania w celach innych niż wynika to z jego obowiązków jako pracownika naszej  firmy. 

17. Jeśli zaistnieje potrzeba spotkania po za naszym lokalem z małoletnim jego rodzice i sam  małoletni musi wyrazić na to zgodę. 

18. Pracownicy unikają przebywania sam na sam z małoletnimi, zawsze na Sali powinien  znajdować się inny pracownik lub małoletni. Gdy takie spotkania inicjowane są przez  małoletniego powinny zostać zgłoszone opiekunowi dziecka i właścicielowi naszej firmy. 

19. Niedopuszczalne jest nawiązywanie relacji między małoletnim, a pracownikiem  o charakterze miłosnym czy seksualnym w jakiejkolwiek formie czy to poprzez spotkania  intymne czy przekazywanie treści o charakterze pornograficznym czy erotycznym. 

20. Pracownicy zobowiązani są do unikania komunikacji z podtekstem seksualny nawet  w formie żartów. 

21. W przypadku organizowania wyjazdów bądź nocowanek u nas w lokalu nie wyraża się  zgody na spanie na jednym łóżku pracownika z małoletnim. 

22. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dziecka po za celami promocyjnymi,  szkoleniowymi. Zawsze zgodę na utrwalanie wizerunku małoletniego musi wyrazić  rodzic/opiekun oraz sam małoletni. 

23. Współpraca z rodzicami czy opiekunami dziecka jest niezbędna aby poznać potrzeby  i oczekiwania dziecka. Pracownicy powinni utrzymywać relację z rodziną dziecka aby  przekazywać mu zauważane postępy rozwojowe dziecka. 

24. W przypadku nagłych sytuacji jak niezgłoszona nieobecność dziecka personel kontaktuje  się w pierwszej kolejności z rodzicem małoletniego i to jedynie za pomocą drogi  służbowej (e-mail firmowy, telefon firmowy). 

25. Pracownicy między sobą także stosują się do Standardów. W przypadku chęci  zapewnienia dziecku bezpieczeństwa mogą się wymieniać informacjami o danym  małoletnim, ale wszelkie informacje na jego temat zachowują dla siebie i nie udostępniają  ich osobom trzecim nie związanym z zaistniałą sytuacją. 

26. W przypadku wątpliwości dotyczących zachowania małoletniego albo gdy dziecko zgłosi swój problem innemu pracownikowi niż osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony  Małoletnich każdy pracownik ma obowiązek zgłosić to Osobie odpowiedzialnej. 

27. Kiedy pracownik zauważy, że relacje między małoletnimi wykraczają poza te  dopuszczalne w Standardach ma obowiązek zareagować i zgłosić to osobie odpowiedzialnej, która podda sytuację analizie i podejmie odpowiednie kroki w celu  rozwiązania zaistniałego problemu zgodnie z Standardami. 

28. Wszystkie sytuacje, które są sprzeczne z przepisami prawa i Standardami zgłaszane są  Osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich.

 

Załącznik nr 3 

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi 

Najważniejsze zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi stosowane w naszej firmie: 

1. Małoletni mają bezpieczny dostęp do skróconej wersji Standardów Ochrony Małoletnich. 2. Zajęcia grupowe w naszym lokalu pośrednio mają wpływ na rozwijanie umiejętności  społecznych, komunikacyjnych i współdziałania między małoletnimi. 

3. Dzieci podczas zabaw uczą się szacunku do czasu i przestrzeni innych, zrozumienia  potrzeb innych, czekania na swoją kolej trenując tym swoją cierpliwość. 4. Małoletni zachęcani są na naszych zajęcia do zachowań i komunikacji pozbawionych agresji, przemocy psychicznej i fizycznej. 

5. Uczymy się na naszych zajęciach empatii i pomocy drugiemu człowiekowi. 6. Zachęcamy dzieci do wspierania innych uczestników zajęć. 

7. Dzieci biorące udział w naszych zajęciach wiedzą, że są równe sobie, są traktowane  jednakowo bez żadnych przywilejów. 

8. Niedopuszczalne jest dyskryminowanie, poniżanie, obrażanie innych dzieci, wszystkie  dzieci mają między sobą być traktowane z godnością. 

9. Małoletni mają prawo do zgłaszania wszelkich zachowań i sytuacji, które im się nie  podobają, a Osoba odpowiedzialna podejmuje dalsze decyzje po przeanalizowaniu  sytuacji i okoliczności jakie miały miejsce. 

10. Dzieci wiedzą do kogo mają zgłaszać wszelkie sytuację, w których czują dyskomfort  i dostępne są dla nich telefony do instytucji wspierających dzieci i młodzież. 11. W przypadku gdy pracownik zauważy sytuację konfliktową ma za zadanie bez  faworyzowania, oceniania żadnej ze stron adekwatnie podejść do zaistniałej sytuacji. 12. Pracownicy , którzy zauważą sytuację, w której któreś dziecko jest poniżane, obrażane,  dyskryminowane mają obowiązek zgłosić to Osobie odpowiedzialnej, a ta obowiązkowo  postępuje według Standardów. 

13. Przypadki gdy zaistniały sytuacje naruszające bezpieczeństwo małoletnich w relacjach  między dziećmi, pracownicy mają obowiązek udokumentować to pisemnie.

Załącznik 4 

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletniego 

1. Nasza firma podejmuje stosuje się do ochrony wizerunku jak i chronienia danych  osobowych małoletnich biorących udział w naszych zajęciach. 

2. Staramy się aby zdjęcia oraz filmy robione przez nas prezentowały uczestników w grupie,  a jedynie jeśli specyfikacja wydarzenia tego wymaga robione są one pojedynczym  jednostkom. Najczęściej filmy jak i zdjęcia robione są tak aby twarze dzieci były nie  widoczne (z góry, pracujących części ciała tj. nóżek, rączek tułowia). 

3. Przed publikacją zdjęć czy filmów, na których widoczna jest twarz dzieci czyli  małoletniego można rozpoznać pytamy o pisemną zgodę rodziców/prawnych opiekunów  dziecka. Każda decyzja jest przez nas szanowana i odmowa nie powoduje wykluczenia  dziecka z grupy. 

4. Zasady niezbędne w tym zakresie: 

1) Odebranie zgody pisemnej rodzica/opiekuna oraz zapytanie dziecka czy chce aby jego  wizerunek uwieczniany był na fotografiach czy filmach. 

2) Uwiecznienie wizerunku dziecka zazwyczaj jest stosowane w celach promocyjnych  na naszej stronie internetowej i mediach społecznościowych o czym informujemy  rodzica/opiekuna prawnego. 

3) Nigdy nie używamy pełnych danych osobowych podczas nagrań, ograniczamy się  do podania imienia jeśli jest to konieczne. 

4) Nie umieszczamy także żadnych danych wrażliwych dziecka zwłaszcza o jego  chorobach czy specjalnych potrzebach. 

5) Respektujemy wszystkie zgłoszenia zarówno przez małoletnich, pracowników jak  i opiekunów prawnych dotyczące choćby najmniejszego naruszenia bezpieczeństwa  danych dziecka. Sytuacje te odnotowywane są w rejestrze naruszeń. 

5. W przypadku współpracy z zewnętrznym fotografem jesteśmy zobowiązani do  przedstawienia mu powyższych zasad dotyczących Standardów Ochrony Małoletnich.  W czasie trwania wydarzenia gdzie udział będzie brała zewnętrzna firma fotograficzna jej  pracownicy powinni mieć identyfikator lub nosić firmowe koszulki aby byli  rozpoznawalni dla każdego z uczestników. Niedopuszczalne jest aby zewnętrzny fotograf  przebywał sam na sam z małoletnim bez nadzoru rodzica lub pracownika naszej firmy. 

6. Uczestnicy zajęć nie mogą robić zdjęć innym dzieciom bez zgody ich prawnych  opiekunów/rodziców i samych małoletnich. 

7. Przechowywanie zdjęć i nagrań odbywa się przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, tak  aby osoby trzecie nie miały do nich dostępu. Do tego celu co do zasady używamy  firmowych telefonów, komputerów. Jeśli natomiast wizerunek dzieci zostanie utrwalony  na telefonie pracownika zobowiązany jest on do zgrania go na nośniki firmowe oraz ich  usunięcie ze swojego telefonu. Niedopuszczalne jest robienie kopii zdjęć i nagrać przez  pracownika do własnego użytku.

 

Załącznik nr 5 

Zasady bezpiecznej rekrutacji i współpracy z personelem 

1. Podczas rekrutacji naszych pracowników stosujemy się do zasad wynikających z  obowiązującego prawa oraz Standardów Ochrony Małoletnich. 

2. Poniższe działania są dla nas kluczowe: 

1) Rzetelna rekrutacja – weryfikujemy przekazane nam przez kandydata informacje jeśli  wyrazi zgodę, jednocześnie sprawdzamy czy jest przygotowany do współpracy z  małoletnimi w naszej przestrzeni poprzez zdobyte wcześniej doświadczenie i  umiejętności. 

2) Zapoznanie się kandydatów ze Standardami zwłaszcza tymi dotyczącymi relacji  pomiędzy nimi, a małoletnimi, informujemy tym samym o niedozwolonych  zachowaniach względem dzieci na prowadzonych przez nich zajęciach. 

3) Stałe podnoszenie kwalifikacji naszych pracowników poprzez różnorodne szkolenia,  także dotyczące komunikacji z małoletnimi tak aby praca ich była efektywna. 4) Wdrażanie regulaminów prowadzenia zajęć tak aby współpraca była transparentna. 5) Edukowanie pracowników w tematyce: 

∙ Identyfikacji czynników ryzyka i rozpoznawania symptomów krzywdzenia  małoletnich. 

∙ Procedur interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci, w tym przemocy  domowej. 

∙ Odpowiedzialności pracowników w zakresie przekazywania informacji dotyczących  małoletnich gdy istnieje podejrzenie przemocy. 

6) Stosowanie się przez pracowników do Standardów i przy ich pomocy modyfikowanie  i aktualizowanie Standardów tak aby dzieci w naszej przestrzeni czuły się bezpiecznie. 3. Proces rekrutacji pozwala na rzetelną ocenę kwalifikacji kandydatów oraz predyspozycji  do pracy z małoletnimi zwłaszcza jeśli chodzi o ich bezpieczeństwo. 

1) Uzyskanie informacji od potencjalnego kandydata na dane stanowisko,  potwierdzających jego doświadczenie, przebieg jego drogi zawodowej. 

2) Za wcześniejszą zgodą kandydata sprawdzamy otrzymane informacje kontaktując się  z poprzednimi pracodawcami kandydata. 

3) Dodatkowo zgodnie z art.21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu  zagrożenia przestępczością na tle seksualnym podmiot: 

∙ Samodzielnie weryfikuje każdego kandydata przed zatrudnieniem w Rejestrze  Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym. ∙ Odbiera od każdego kandydata Informację z Krajowego Rejestru Karnego  o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu  karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.  o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600),  lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach  prawa obcego. 

∙ Odbiera od kandydata oświadczenie o państwie lub państwach, w których ta osoba  zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej (Wzór takiego  oświadczenia znajduje się poniżej), a także przedkłada informację z rejestrów karnych  tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej  związanej z kontaktami z dziećmi; jeśli prawo państwa nie przewiduje wydawania  informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej  z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa. 

odbiera od kandydata, który posiada obywatelstwo inne niż polskie, dodatkowo  także informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów  działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi,  bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje  wydawania informacji w celach wskazanych powyżej.  

∙ Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności,  o której mowa w powyżej nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie  prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności  karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie  skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom  określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu  karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie  wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich  czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu,  innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania  wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych  zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,  leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,  uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich,  lub z opieką nad nimi.  

4) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej kandydat  składa oświadczenie o następującej treści:  

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.  Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie  fałszywego oświadczenia.

Załącznik 6 

Wzory Oświadczeń dla Personelu 

OŚWIADCZENIE 

Oświadczam, że zapoznałem / zapoznałam się ze Standardami ochrony małoletnich  funkcjonującymi i zobowiązuję się przestrzegania zasad w nich określonych. 

 …………………………..  (czytelny podpis, data, miejscowość)

18 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI 

Ja, niżej podpisany/a …………………….. oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest  prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego.  Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie za czyny zabronione  odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.  189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu  narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż  dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku  wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do  zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub  określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,  wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,  uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad  nimi.  

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.  

………………………………………………………  

(czytelny podpis, data, miejscowość) 

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA 

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat  

€ nie zamieszkiwałem/am w państwach innych niż Rzeczypospolita Polska i  państwo obywatelstwa;  

€ zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i  państwo obywatelstwa: …………………………uzupełnić, o ile dotyczy 

W przypadku zamieszkiwania w państwach innych niż RP i państwo obywatelstwa,  przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności  zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi/ informację z rejestrów  karnych.  

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.  ………………………………………………………………..  

 (czytelny podpis, data, miejscowość)

 

Załącznik nr 7 

Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzewania  krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich 

1. W naszych Standardach zagrożenie bezpieczeństwa postrzegane jest jako: ∙ Popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka, szczególnie jeśli dotyczy to przemocy  fizycznej, gwałtu, wykorzystywania seksualnego; 

∙ Krzywdzenie dziecka w sposób inny niż fizyczny tj. krzyk, poniżanie, zastraszanie,  przemoc ekonomiczna, przemoc psychiczna. 

∙ Niezaspakajanie potrzeb życiowych dziecka, szczególnie jeśli dotyczy to żywienia,  higieny czy zdrowia. 

2. Wskazana w załączniku nr 1 Osoba odpowiedzialna zobowiązana jest do przyjmowania  zgłoszeń i udzielenie wsparcia małoletnim krzywdzonym przez inne osoby. 3. W przypadku zauważenia przez personel sytuacji krzywdzących dzieci, bądź zdobycie  w tym względzie jakichkolwiek informacji jego obowiązkiem jest zgłoszenie tego osobie  odpowiedzialnej. 

4. Jeśli istnieje podejrzenie, że życie lub zdrowie dziecka jest w niebezpieczeństwie  w pierwszej kolejności należy poinformować odpowiednie służby (Policja, Pogotowie), a następnie poinformować pracodawcę. Za wezwanie odpowiednich służb za pomocą nr  112 odpowiedzialny jest pracownik, który jako pierwszy zauważył, że życie dziecka jest  zagrożone. 

5. W przypadku gdy pracownicy dostaną zgłoszenie, informację, że krzywdzenia dzieci  dopuszcza się właściciel firmy lub jej kierownictwo to obowiązkiem pracownika, który  otrzymał taką informację jest działanie według procedur ujętych w Standardach. 

6. Informacje, o których mowa powyżej powinny zostać ujęte w sposób pisemny lub  e-mailowy. 

7. Pracownik, który uzyska informację o krzywdzeniu małoletniego zobowiązany jest do  zachowania tych informacji dla siebie i przekazanie ich jedynie podmiotowi/instytucji  odpowiedzialnej za interwencje w tych sytuacjach dotyczących krzywdzenia dzieci. 

8. Gdy zgłoszenie o podejrzeniu zagrożenia dla małoletniego złożone jest przez  rodzica/opiekuna prawnego i nie zostanie ono potwierdzone wówczas przekazujemy taką  informację rodzicom w sposób pisemny. 

Procedury podczas krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie 

1. Zgodnie z przepisami nasza firma zobligowana jest do wprowadzenia procedur  na wypadek zgłoszenia o krzywdzeniu małoletnich przez osoby trzecie. 2. W przypadku zgłoszenia o krzywdzeniu małoletniego przez osoby trzecie Osoba  odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 zobowiązana jest do rozmowy z małoletnim  oraz innymi osobami, które mogą mieć wiedzę na temat zaistniałej sytuacji, a także  sytuacji osobistej małoletniego zwłaszcza z jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Osoba  ta próbuje zdobyć informację na temat przebiegu zdarzeń i skierować rodziców  pokrzywdzonego do odpowiednich służb czy instytucji. 

3. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa osoba odpowiedzialna obowiązkowo zgłasza możliwość popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze.

4. W przypadku gdy z rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi wynika, że bagatelizują  oni zdarzenie, nie wspierają swojego dziecka, które zostało skrzywdzone osoba  odpowiedzialna składa wniosek o wgląd w sytuację rodzinną w odpowiednim sądzie  opiekuńczym. 

5. Dalsze postępowanie jest prowadzone przez odpowiednie służby, jednak nasza firma  zobowiązuje się do współpracy z nimi w celu ochrony małoletniego. 

Procedury podczas krzywdzenia przez rodzica/opiekuna prawnego 

1. Przepisy zobowiązują nas do stworzenia procedur w przypadku krzywdzenia dziecka  przez rodzica/opiekuna prawnego. 

2. W przypadku zgłoszenia o krzywdzeniu małoletniego przez rodzica/opiekuna prawnego  Osoba odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 zobowiązana jest do rozmowy  z osobami, które mogą mieć wiedzę na temat zaistniałej sytuacji, a także sytuacji osobistej  małoletniego. Osoba ta próbuje zdobyć informację na temat przebiegu zdarzeń mając na  celu zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka. 

3. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa Osoba odpowiedzialna obowiązkowo zgłasza  możliwość popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze. 

4. W przypadku przeprowadzenia wszelkich działań w celu ustalenia faktów okazuje się, że  rodzice/opiekunowie prawni zaniedbują potrzeby psychofizyczne dziecka, są niewydolni  wychowawczo, stosują przemoc fizyczną lub psychiczną względem małoletniego, Osoba  odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 ma obowiązek powiadomić odpowiedni  ośrodek pomocy społecznej, szkołę lub inne instytucje oświatowe w celu ochrony  małoletniego. 

5. Dalsze postępowanie prowadzone jest przez odpowiednie instytucje, nasza firma  zobowiązuje się do ścisłej współpracy w celu pomocy krzywdzonemu dziecku. 

Procedury podczas krzywdzenia małoletnich przez innych małoletnich 

1. Według przepisów zostaliśmy zobligowani do stworzenia w naszych Standardach także  procedur podczas kiedy to jest podejrzenie, że małoletni krzywdzi innego małoletniego. 2. W przypadku kiedy istnieje podejrzenie, że małoletni, który uczęszcza na nasze zajęcia  

jest krzywdzony przez innego małoletniego uczestnika naszych zajęć wówczas zostaje  powiadomiony rodzic małoletniego, który dopuścił się krzywdzenia. Ponadto Osoba  odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z tym małoletnimi i innymi osobami, które mogą  mieć informacje w tym zakresie. Osoba odpowiedzialna zwraca podczas rozmowy uwagę  na to czy małoletni, który krzywdzi innego małoletniego nie jest sam krzywdzony przez  osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych czy innych małoletnich, którzy nie  uczęszczają na nasze zajęcia. W przypadku, gdy mają miejsce powyższe okoliczności  należy przejść do procedur podczas krzywdzenia przez rodzica/opiekuna prawnego, osoby  trzecie czy naszych pracowników (w zależności jakie okoliczności zostały potwierdzone). 

3. W przypadku gdy małoletni biorący udział w naszych zajęciach krzywdzony jest przez  innego małoletniego po za naszą przestrzenią Osoba odpowiedzialna przeprowadza  rozmowę z małoletnim, który jest krzywdzony oraz jego rodzicami i osobami, które mogą  mieć informację na temat zdarzenia. Rozmowy te mają na celu odtworzyć przebieg zdarzenia, w którym małoletni został krzywdzony i wpływu tej sytuacji na zdrowie  psychiczne i fizyczne krzywdzonego. Osoba odpowiedzialna wskazuje także instytucje,  które mogą udzielić wsparcia krzywdzonemu małoletniemu. 

4. Jeżeli osoba dopuszczająca się krzywdzenia znajduje się w przedziale wiekowym 13-17  lat, a sytuacja miała znamiona przestępstwa należy powiadomić policję lub miejscowym  sąd rodzinny poprzez złożenie zawiadomienia. 

5. Jeżeli małoletni krzywdzący innego małoletniego skończył 17 lat i dopuścił się czynu  noszącego znamiona przestępstwa Osoba odpowiedzialna ma obowiązek czyn ten zgłosić  na policję lub do miejscowej prokuratury poprzez złożenie pisemnego zawiadomienia. 

Procedury podczas krzywdzenia małoletniego przez naszego pracownika 

1. Przez obowiązujące przepisy jesteśmy zobligowani do stworzenia w naszych Standardach  także procedur, które należy stosować w chwili podejrzenia iż nasz pracownik dopuścił  się krzywdzenia małoletnich uczęszczających do naszej przestrzeni. 

2. W przypadku podejrzenia wyżej wymienionych okoliczności pracownik ten odsunięty jest  od pełnienia swoich obowiązków, w których ma kontakt z małoletnimi do wyjaśnienia  sprawy. 

3. Jeżeli nastąpi zgłoszenie takich okoliczności Osoba odpowiedzialna podana w załączniku  nr 1 prowadzi rozmowy z krzywdzonym małoletnim, innymi osoba, które mogą mieć  informacje o zaistniałej sytuacji, w tym także rodzicami/opiekunami prawnymi  małoletniego. Celem rozmów jest ustalenie przebiegu zdarzeń i okoliczności, które mogą  mieć wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Osoba odpowiedzialna  udziela także informacji małoletniemu i jego rodzicom o miejscach gdzie mogą uzyskać  wsparcie. 

4. W chwili gdy potwierdza się podejrzenie o możliwości dokonania przestępstwa przez  naszego pracownika Osoba odpowiedzialna ma obowiązek zgłosić to na policję lub do  prokuratury za pomocą pisemnego zgłoszenia. 

5. W przypadku gdy personel dopuścił się krzywdzenia nie noszącego znamion przestępstwa  Osoba odpowiedzialna bada okoliczności zdarzenia poprzez wysłuchanie wszystkich stron  sprawy w tym także pracownika i podejmuje działania w celu rozwiązania problemu. 

6. Niezależnie od zakresu zgłoszenia, kiedy w grę wchodzi podejrzenie krzywdzenia dziecka  w naszej przestrzeni przez naszego pracownika Osoba odpowiedzialna podejmuje  adekwatne do sytuacji działania, w tym jeśli okoliczności krzywdzenia zostaną  potwierdzone następuje rozważenie zakończenia współpracy z tą osobą.

 

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (wzór) 

Miejscowość, dnia ……………..… r. 

Zawiadamiający ………………….. z siedzibą w………………… 

Adres do korespondencji………….. 

Dane kontaktowe……………….. 

Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa  …………………… (wskaż jakiego) na szkodę małoletniego ……………………… (imię i  nazwisko, data urodzenia lub inne dane identyfikacyjne, które posiadasz) przez ……… (imię  i nazwisko domniemanego sprawcy) i wnoszę o wszczęcie w tej sprawie postępowania  przygotowawczego. 

Uzasadnienie 

W trakcie wykonywania obowiązków służbowych przez ……………………… (imię i  nazwisko pracownika) polegających na  

……………………………………………………………………. małoletni zgłosił, że  …………………………. (tutaj możesz wskazać np. imię i nazwisko danej osoby, a jeśli nie  jest to wiadome, relację z małoletnim, np. kolega)  

………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………….……………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………….……………………………………………………………………………… …………………………………… 

Więcej informacji w tym zakresie może udzielić …………………………………………….. (Imię, nazwisko, dane kontaktowe pracownika, który zgłosił zdarzenie) 

…………………………. 

Podpis osoby upoważnionej

 

Wniosek o wgląd w sytuację rodziny 

Miejscowość, dnia ………………………..……… r. 

……………….. 

……………….. 

……………….. 

(dane osoby zgłaszającej) 

Uczestnicy postępowania: 

…………………………… (imiona i nazwiska rodziców, adres zamieszkania) ………………………….. (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia/inne dane identyfikacyjne). 

Proszę o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego …………………………… (imię i  nazwisko małoletniego), zamieszkałego przy ……………………………. (wskaż adres). 

Uzyskałam informacje świadczące o tym, że ………………………………………  ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………. 

(można tutaj wpisać podsumowanie rozmów z małoletnim, rodzicami i innymi osobami, które  mogły wiedzieć coś o zdarzeniu krzywdzenia) 

Z poważaniem 

…………………………..

 

Załącznik nr 8

REJESTR SZKOLEŃ – DOKUMENT WEWNĘTRZNY
LP. IMIĘ I NAZWISKO NAZWA  SZKOLENIADATA

Załącznik nr 9 

Rejestr Incydentów – dokument wewnętrzny

LP. Data  incydentuKogo dotyczy Okoliczności naruszenia i  inne okoliczności zdarzeniaPrzyjęte  działania zaradcze

Załącznik nr 10 

Lista ważnych miejsc wsparcia i materiałów dodatkowych Czat rzecznika praw dziecka: www.czat.brpd.gov.pl 

Ważne numery kontaktowe: 

112 – nr alarmowy 

116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 

800 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie  „Niebieska linia” 

800 100 100 – Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 

OŚRODKI WSPARCIA:  

W zależności od tego, z jaką sytuacją się zmagasz, możesz poszukać wsparcia i pomocy w  podmiotach, które działają w Twoim regionie, takie jak: 

∙ Ośrodki pomocy społecznej, 

∙ Fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz małoletnich, 

∙ Komitety ochrony praw dziecka, 

∙ Poradnie psychologiczno – pedagogiczne, 

∙ Poradnie zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży, 

∙ Punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie: www.dyzurnet.pl 

MATERIAŁY EDUKACYJNE dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu,  przeznaczone również dla małoletnich: 

∙ www.sieciaki.pl 

∙ www.necio.pl