STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W GIBUSIOLANDIA.PL
Katarzyna Gibek
SPIS TREŚCI
1. Nasza misja i nasze wartości.
2. Informacje ogólne dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
3. Zasady bezpiecznych relacji
4. Zasady ochrony wizerunku i danych
5. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu oraz procedura ochrony dzieci treściami szkodliwymi i zagrożeniami
6. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
7. Zasady i procedury interwencyjne
8. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
9. Podsumowanie
10. Załączniki
I. Nasza misja i nasze wartości
Celem naszej firmy Gibusiolandia.pl Katarzyna Gibek jest bezpieczny rozwój małoletnich (dzieci do 18 roku życia). Poprzez stworzenie Standardów Ochrony Małoletnich (dalej zwane Standardami) dokładamy wszelkich starań aby dzieci czuły się u nas swobodnie, a przede wszystkim były chronione przed przemocą.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich nakłada na nas obowiązek ich posiadania, jednak stworzyliśmy je aby podkreślić, że dzieci biorące udział w naszych zajęciach są dla nas ważne, chcemy je wspierać i chronić.
Działamy zgodnie z prawem oraz spełniamy nałożone na nas wytyczne, których celem jest bronić dzieci przed ich krzywdzeniem. Szkolimy się w tym zakresie, opieramy swoją wiedzę na doświadczeniu, aby nasi klienci nam ufali i byli pewni, że zostawiając dzieci pod naszą opieką będą one bezpieczne.
W naszej przestrzeni chcemy tworzyć środowisko bezpieczne i wspierające małoletnich. Wartości, którymi kierujemy się w pracy z waszymi dziećmi mają na celu kompleksowe podejście do ochrony przed ich krzywdzeniem.
Wartości, które nam przyświecają to:
∙ Poszanowanie Praw Dziecka i spełnianie Standardów
Zgodnie z przepisami wprowadzamy Standardy Ochrony Małoletnich, mamy zamiar sumiennie je stosować w naszej pracy i być na bieżąco z wprowadzanymi zmianami. ∙ Bezpieczeństwo dzieci jest naszym priorytetem
Będziemy bacznie obserwować dzieci biorące udział w naszych zajęcia, wysłuchamy jeśli zajdzie taka potrzeba, gdyż mają one prawo do wyrażania swoich uczuć, obaw i będziemy działać zgodnie z procedurami w celu zapobiegania ich krzywdzenia. ∙ Nauka i eksplorowanie świata poprzez zabawę
Tworzymy bezpieczną przestrzeń, w której dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami, eksplorują go pełne ekscytacji i radości. Ucząc się poprzez zabawę poznajemy ich umiejętności, zainteresowania i pozwalamy na rozwijanie ich pasji.
∙ Edukacja i świadomość swoich praw
Staramy się przemycać edukację w zakresie ochrony dzieci przed ich krzywdzeniem. Sprawiamy, że dzieci są świadome jak ważne jest zauważenie, zapobieganie i zgłaszanie wszelkich obaw jeśli chodzi o ich bezpieczeństwo pod każdym kątem. ∙ Wspieranie rodziców w pogłębianiu relacji z dziećmi
Chcemy aby oprócz dzieci w naszej przestrzeni również rodzice czuli się dobrze. Poprzez organizowanie różnych zajęć i aktywności dajemy im szanse na pogłębienie relacji z dzieckiem, na budowanie wzajemnego zaufania. Wspieramy rodziców wiedząc jak rodzicielstwo jest trudną rolą w ich życiu, ale ukazując jak bardzo może być satysfakcjonujące.
∙ Tolerancja i szacunek
Dbamy o to, aby wraz z dziećmi tworzyć przyjemną atmosferę w naszej przestrzeni, aby mogły wyrażać swoje uczucia i myśli w sposób bezpieczny dla innych uczestników i szanując ich obecność. Traktujemy dzieci sprawiedliwie i tego też uczymy, że każdemu należy się szacunek bez względu na płeć, wiek, pochodzenie czy wyznawaną religię. Każde dziecko w naszych progach może być sobą, ale także powinno szanować resztę uczestników.
∙ Tworzenie zaangażowanej społeczności pełnej zrozumienia
Chcemy w naszej przestrzeni zbudować społeczność pełną zrozumienia, otwartości, z przyjaznym nastawieniem do reszty uczestników – zarówno tych małych, jak i dorosłych. Bardzo zależy nam na tym aby zarówno dzieci do osób prowadzących zajęcia miały pełne zaufanie, jak i rodzice zaufali prowadzącym, że dbają o ich dzieci jak najlepiej potrafią.
II. Informacje ogólne dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
1.Standardy Ochrony Małoletnich obejmują swoim zakresem cztery obszary: 1) Polityka Ochrony Małoletnich, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników;
b) zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami, a małoletnimi; c) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
d) zasady reagowania w przypadkach, gdy podejrzewa się krzywdzenie małoletniego; e) zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletniego, f) zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, w tym z mediów społecznościowych. g) zasady udostępniania Standardów.
2) Pracownicy w zakresie:
a) przestrzegania zasad bezpiecznej rekrutacji zgodnie z obowiązkiem wskazanym w ustawie;
b) uczestnictwa w szkoleniach z zakresu Standardów i zaangażowania w tę tematykę.
3) Procedury interwencyjne w zakresie:
a) swobodnego dostępu do procedur;
b) udziału w szkoleniach obejmujących tematykę rozpoznawania symptomów przemocy;
c) znajomości ośrodków zapewniających nieodpłatne wsparcie w tym zakresie.
4) Monitoring w zakresie:
a) oceny zgodności Standardów z przepisami;
b) oceny Standardów pod kątem aktualnych potrzeb;
c) zasad dokumentowania z oceny podjętych działań.
2.Standardy Ochrony Małoletnich zostały przygotowane z uwzględnieniem:
1) Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
2) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.;
3) Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy;
4) Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw;
5) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczości na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
3.Pojęcia używane w Standardach Ochrony Małoletnich:
1) Personel/Pracownik – osoba zatrudniona w naszej firmie na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, wolontariatu, stażu czy w jakikolwiek inny sposób współpracująca z Gibusiolandią.
2) Osoba odpowiedzialna – osoba wskazana w załączniku nr 1 jako osoba odpowiedzialna za wprowadzenie Standardów, przyjmowanie zgłoszeń, składanie zawiadomień, dokonywanie aktualizacji oraz realizację innych obowiązków opisanych w Standardach Ochrony Małoletnich;
3) Dziecko – Małoletni, tj. dziecko, przed ukończeniem 18 roku życia;
4) Rodzic/ Opiekun małoletniego (dalej jako Rodzic) – osoba odpowiedzialna za dziecko tj. rodzic, opiekun prawny, rodzic zastępczy.
5) Przemoc – wszelkie czynności zabronione lub karalne, podejmowane względem małoletniego, w tym w także polegające na ignorowaniu lub nieprzestrzeganiu Standardów przez Pracowników, Opiekunów lub innych małoletnich; czynności te mogą mieć postać zarówno psychiczną, fizyczną lub polegać na zaniedbywaniu dziecka.
III. Zasady bezpiecznych relacji
1. Zasady bezpiecznych relacji na linii pracownik – małoletni:
1) W relacji między pracownikiem, a małoletnim stawiamy na wyrozumiałość, cierpliwość, szacunek, dzięki czemu budujemy prawidłowe relacje oparte na zaufaniu.
2) W komunikacji z małoletnimi najważniejsze jest dla nas dobro dziecka, każdy pracownik zobowiązany jest zapewniać mu bezpieczeństwo, traktować je z godnością i uważnością na zgłaszane przez niego obawy.
3) Personel jest sprawiedliwy, wszystkie dzieci traktowane są jednakowo. Wszelkie działania jakie podejmują pracownicy Gibusiolandii względem dzieci są adekwatne do zaistniałej sytuacji.
4) Niedopuszczalne jest używanie jakiejkolwiek przemocy względem małoletniego, zwłaszcza przez pracowników czy współpracowników, a po zgłoszeniu problemów przez dziecko, czy rodzica reagujemy i podejmujemy działania mające na celu dobro małoletniego.
5) Współpraca pracowników z rodzicami jest bardzo ważna aby poznać dziecko, jego potrzeby i oczekiwania.
6) Nasi pracownicy przed podjęciem pracy w Gibusiolandii mają obowiązek zapoznać się z Standardami Ochrony Małoletnich, a w tym z zasadami bezpiecznych relacji i poprzez podpisanie stosownego oświadczenia zobowiązani są do przestrzegania tych zasad.
7) Załącznik nr 2 obejmuje szczegółowe opisy zasad relacji między personelem, a małoletnimi.
2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
1) Podobnie jak relacje między pracownikiem, a dzieckiem tak i relacje między małoletnimi są bardzo ważne.
2) Małoletni mają dostęp do skróconej wersji Standardów Ochrony Małoletnich, a w tym do zasad bezpiecznych relacji.
3) Dzieci na naszych zajęciach uczą się szacunku do innych uczestników zajęć zarówno ich czasu jak i przestrzeni, której potrzebują podczas rozmów czy zabaw. Małoletni wiedzą, że empatia i niesienie pomocy innym to bardzo ważne aspekty relacji w grupie.
4) W Gibusiolandii niedopuszczalne są zachowania agresywne, które prowadzą do wyrządzenia drugiej osoby krzywdy czy przykrości.
5) Nie zgadzamy się na wyśmiewanie, poniżanie i przekraczanie granic przez małoletniego względem innych dzieci.
6) Dzieci są poinformowane o tym do kogo mają zgłaszać wszelkie obawy, odczucia dyskomfortu.
7) Małoletni w dopasowaniu do ich rozwoju psychofizycznego mają wiedzę na temat telefonów zaufania, ośrodków wsparcia, które bezpłatnie są w stanie udzielić im pomocy.
8) Załącznik nr 2 zawiera szczegóły dotyczące relacji między małoletnimi.
IV. Zasady ochrony wizerunku i danych
1. Nadrzędnie respektujemy prawo każdego małoletniego do prywatności i ochrony jego dóbr osobistych.
2. Uczestnicy zajęć/rodzice innych dzieci nie mogą bez zgody opiekunów innych dzieci, naszej zgody czy zgody samych małoletnich na upublicznianie wizerunku innych małoletnich.
3. W chwili gdy chcemy upublicznić wizerunek uczestnika naszych zajęć musimy przestrzegać pewnych zasad znajdujących się poniżej:
1) Otrzymanie zgody wizerunkowej – zgodę uzyskujemy od rodziców/opiekunów małoletniego lub samego zainteresowanego, jeśli nie otrzymamy takiej zgody jesteśmy zobowiązani do ochrony wizerunku tego dziecka poprzez uniemożliwienie rozpoznania go na materiale filmowym czy fotograficznym;
2) Nie przekazywanie danych osobowych dziecka czy jego opiekunów osobom trzecim bez zgody zainteresowanych.
3) Staranna selekcja materiałów wideo i foto – niedopuszczalne jest upublicznianie treści reklamowych z udziałem małoletnich, propagujące zachowania agresywne, poniżające dziecko czy wstydliwe bądź obrażające dziecko. Zdjęcia i filmy nie są podstawą naszych zajęć, zazwyczaj robimy je w celach promocyjnych.
4) Nasza firma działa zgodnie z RODO dlatego oprócz wizerunku dbamy o dane osobowe małoletnich i nie przekazujemy ich osobom trzecim.
5) W załączniku nr 4 znajdują się szczegóły dotyczące ochrony wizerunku i danych dziecka jak i jego rodziców/opiekunów.
V. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz procedura ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami
1. W naszej przestrzeni nie ma możliwości korzystania z Internetu przez dzieci na urządzeniach należących do Gibusiolandii.
2. Nie ma możliwości korzystania z Internetu (wi-fi) przez dzieci na własnych urządzeniach nawet pod nadzorem pracowników.
3. Promujemy zasady bezpiecznego korzystania z Internetu udostępniając rodzicom informacje gdzie znajdą materiały edukacyjne w tym temacie (załącznik nr 10).
4. Do najważniejszych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu zaliczamy:
1) Nie ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci.
2) Nie udostępniaj zbyt wielu informacji na publicznych profilach lub komunikując się z nieznajomymi (nie podawaj swoich danych kontaktowych, nie udostępniaj gdzie w danym czasie się znajdujesz).
3) Unikaj negatywnych sytuacji, cyberprzemocy.
4) Chroń swoją prywatność.
5) Szanuj innych w Internecie, nie hejtuj, nie obrażaj, nie poniżaj.
6) Korzystaj z sieci z umiarem, pamiętaj, że można się uzależnić od korzystania z Internetu.
5. Możliwe jest udostępnianie małoletnim materiałów elektronicznych przez naszych pracowników podczas zajęć, wówczas zobowiązani są oni do wcześniejszego sprawdzenia czy są one odpowiednie dla danej grupy wiekowej i są dla dzieci bezpieczne. Materiały takie udostępniane są dla małoletnich jedynie na naszych urządzeniach/nośnikach.
6. W przypadku gdy w ramach współpracy z Gibusiolandią.pl tworzone są grupy, kanały komunikacji wówczas przeznaczone są one jedynie dla dorosłych.
7. Obowiązkiem Personelu jest zgłaszanie wszelkich obaw, niepokojących sygnałów, które świadczyć mogą o niebezpieczeństwie grożącym małoletnim pod naszą opieką.
VI. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
1. Prowadząc rekrutację rzetelnie sprawdzamy osoby ubiegające się o dane stanowisko pod względem doświadczenia, kompetencji do pracy z małoletnimi. Dbamy o jakość naszych usług dlatego należycie weryfikujemy pozyskane informacje.
2. Nasz personel jak i osoby ubiegające się o pracę u nas mają obowiązek zapoznania się ze Standardami Ochrony Małoletnich w celu zapobiegania krzywdzenia małoletnich.
3. Podczas rekrutacji zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniem przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich weryfikujemy kandydatów w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
4. Szczegółowe zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników można znaleźć w załączniku nr 5.
VII. Zasady i procedury interwencyjne
1. Zobowiązani jesteśmy do traktowania poważnie każdego zgłoszenia dotyczącego przemocy czy to psychicznej czy fizycznej, w szczególności te obawy, problemy zgłaszane przez małoletnich. W każdym zgłoszonym problemie będziemy brać pod uwagę wszystkie okoliczności danej sytuacji.
2. Biorąc pod uwagę przepisy rozróżniamy cztery rodzaje krzywdzenia, tj. poprzez:
1) nasz personel;
2) rodzica, opiekuna prawnego;
3) innego małoletniego;
4) osoby trzecie (spokrewnione lub nie, nie będące małoletnimi).
3. Szczegółowe zasady i procedury interwencyjne znajdują się w załączniku nr 7.
VIII. Zasady przeglądu, aktualizacji i dostępności Standardów
1. Osoba odpowiedzialna za wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich, ich aktualizację zgodnie z przepisami prawa, dostępność dla rodziców jak i samych małoletnich podana jest w załączniku nr 1. Do obowiązków tej osoby należy także przyjmowanie zgłoszeń o sytuacjach, które mogą zagrażać małoletniemu, udzielanie wsparcia małoletnim, a także w razie potrzeby składanie powiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa, w tym zawiadamianie sądu opiekuńczego.
2. Osoba ta ma również obowiązek do przechowywania dokumentów dotyczących zgłoszeń incydentów ujawnionych, zdarzeń uderzających w dobro dziecka i jego bezpieczeństwo z należytą starannością tak aby nie dostała się w niepowołane ręce. Udostępnianie tych poufnych dokumentów jest możliwe jedynie osobom do tego upoważnionym.
3. Według ustawy osoba odpowiedzialna jest zobowiązana raz na dwa lata do oceny Standardów i w razie potrzeby aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz sprawdzania ich zgodności z przepisami. Obowiązkowo wnioski z przeprowadzonej oceny będą udokumentowane pisemnie.
4. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione zostały do wglądu rodzicom/opiekunom prawnym na naszej stronie internetowej www.gibusiolandia.pl .
5. Standardy wywieszone są także w naszym lokalu przy ul. F. Stefczyka 29, w Czernichowie w widocznym miejscu w celu możliwości zapoznania się z nimi zarówno przez rodziców jak i małoletnich.
6. Ze względu na to iż dobro dzieci uczęszczających do naszego lokalu jest najważniejsze udostępniamy zarówno rodzicom jak i małoletnim materiały edukacyjne, w których znajdują się numery telefonów do służb i instytucji zajmujących się pomocą i wsparciem w szczególności małoletnim doświadczającym przemocy fizycznej czy psychicznej. Informujemy także o tym, aby nie bać się zgłaszać takich problemów, bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem.
IX. Podsumowanie
Wierzymy, że wspólnie osiągniemy cel jakim jest zapewnienie ochrony małoletnich, a w naszej przestrzeni dzieci będą czuć się bezpiecznie. Natomiast Wam rodzice/opiekunowie dziękujemy za zaufanie jakim nas obdarzacie i że wybraliście właśnie naszą firmę na zajęcia dodatkowe dla waszych dzieci aby mogły się tu rozwijać, nabierać nowych umiejętności i tworzyć naszą małą społeczność, pełną szacunku i przyjaznej atmosfery.
Dziękujemy także personelowi, że razem z nami dostosowuje się do obowiązujących Standardów i razem z nami będzie tworzył tą przestrzeń bezpieczną dla małoletnich. Pamiętajcie wy rodzice/opiekunowie i wy dzieci, że zawsze jeśli czujecie potrzebę zgłoszenia problemu jesteśmy gotowi wam pomóc bądź skontaktować was z odpowiednimi instytucjami.
X. Załączniki
Załącznik nr 1 – Osoba odpowiedzialna
Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji pracownikami, a małoletnimi
Załącznik nr 3 – Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
Załącznik nr 4 – Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich
Załącznik nr 5 – Zasady bezpiecznej rekrutacji i współpracy z personelem
Załącznik nr 6 – Oświadczenia dla Personelu
Załącznik nr 7 – Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzewania krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich
Załącznik nr 8 – Rejestr szkoleń
Załącznik nr 9 – Rejestr incydentów
Załącznik nr 10 – Materiały edukacyjne i miejsca wsparcia małoletnich
Załącznik nr 1
Osoba odpowiedzialna
Osobą odpowiedzialną, o której mowa w Standardach jest:
Katarzyna Gibek (właścicielka firmy GIBUSIOLANDIA.PL).
Dane kontaktowe:
nr tel. : 795-135-769
e-mail : gibusiolandia@gmail.com
Zakres obowiązków osoby odpowiedzialnej:
1. Wprowadzenie Standardów, monitorowanie realizacji standardów, aktualizacja ich zgodnie z przepisami prawa oraz zgodnie z sugestiami małoletnich i ich rodziców/opiekunów.
2. Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących niebezpieczeństwom zagrażającym małoletnim oraz udzielanie dzieciom wsparcia.
3. Składanie zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa krzywdzenia małoletnich, zawiadomień do sądu opiekuńczego, prokuratury, na policję.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji na linii pracownik – małoletni
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem, a małoletnimi mają na celu chronić dzieci przed nadużyciami i zachowaniami niedozwolonymi.
Profesjonalizm to to co pracownikom powinno przyświecać podejmując pracę w naszej firmie. Utrzymywanie dobrych relacji z uwzględnieniem potrzeb dzieci, które biorą udział w zajęciach dodatkowych w naszej Sali to priorytet.
Ponadto kontakt z małoletnimi powinien odbywać się jedynie podczas zajęć lub bezpośrednio przed lub po ich zakończeniu oraz dotyczyć jedynie realizacji obowiązków zgodnych z prowadzonymi przez nas usługami.
Poniżej znajdują się zasady, które obowiązują na linii pracownik – dziecko w naszej Sali:
1. Komunikacja między dziećmi, a pracownikami służy do budowania pozytywnych relacji. 2. W komunikacji z dziećmi pracownicy nie narzucają swoich poglądów na daną sytuację. 3. Obowiązkiem pracowników jest uważne wysłuchanie małoletnich i udzielanie odpowiedzi na nurtujące dzieci pytania.
4. Dzieci na naszych zajęciach nie są zmuszane do poszczególnych aktywności, pracownik w sposób werbalny i nie werbalny proponuje małoletniemu wzięcie udziału w zajęciach, jednak rozumie jeśli dziecko odmawia.
5. W przypadku sytuacji z innym małoletnim lub osobą dorosłą, które powodują u dziecka dyskomfort ma ono prawo do zgłoszenia tego pracownikowi prowadzącemu zajęcia lub innemu naszemu pracownikowi znajdującemu się w Sali, który pomoże mu w rozwiązaniu tego problemu.
6. W przypadku gdy nasz pracownik jest osobą bliską dla małoletniego biorącego udział w sporze zobowiązuje się on do poufności i zachowuje dla siebie wszystkie informacje dotyczące innych małoletnich i ich opiekunów. Przekazuje je jedynie osobom upoważnionym jeśli zajdzie taka potrzeba.
7. Niedopuszczalne jest dyskryminowanie małoletnich, przemoc fizyczna, psychiczna czy seksualna, każda zauważona bądź zgłoszona sytuacja zobowiązuje pracownika do działania w celu całkowitej ochrony małoletniego.
8. Nie dajemy przyzwolenia na wyśmiewanie, poniżanie małoletniego, w naszej przestrzeni dzieci mają być traktowane z godnością z poszanowaniem ich granic.
9. Pracownicy nie wydają dzieciom rozkazów, nie krzyczą na małoletnich chyba, że uzasadnione jest to zachowaniem jego bezpieczeństwa i wynika to z sytuacji, w której znalazł się małoletni.
10. W naszej przestrzeni nie stosuje się kar, sankcji, nagan, nie bawimy się także w zabawy brutalne, nakłaniające do agresji, promujące złe zachowania.
11. W przypadku czynności higienicznych i pielęgnacyjnych wynikających z zaistniałej sytuacji pomoc pracowników ogranicza się do minimum.
12. Fizyczny kontakt z małoletnim ograniczamy jedynie do niezbędnego aby dziecko było zaopiekowane i bezpieczne. Pracownicy sami nie inicjują takiego kontaktu, a jeśli ten kontakt jest niezbędny pyta wcześniej o zgodę małoletniego. Jeśli dziecko nie wyrazi
zgody, szanujemy jego granice. Kontakt fizyczny zachodzi jedynie jeśli jest on adekwatny do zaistniałej sytuacji.
13. Niedopuszczalne jest przyjmowanie jakichkolwiek prezentów w postaci pieniędzy czy rzeczy materialnych w celu uzyskania dla danego dziecka przywilejów. U nas wszystkie dzieci są równe bez względu na status materialny.
14. Jeśli personel ma wiedzę, że dane dziecko doznało kiedyś przemocy i ma szczególne potrzeby jest zobowiązany do uważnego działania podejmowanego podczas zajęć aby dziecko to czuło się komfortowo i bezpiecznie.
15. Pracownik zdaje sobie sprawę ze swojej roli jako prowadzącego zajęcia i nie nadużywa swoich kompetencji.
16. Nie dopuszczalne jest zapraszanie małoletnich przez pracowników do swojego miejsca zamieszkania w celach innych niż wynika to z jego obowiązków jako pracownika naszej firmy.
17. Jeśli zaistnieje potrzeba spotkania po za naszym lokalem z małoletnim jego rodzice i sam małoletni musi wyrazić na to zgodę.
18. Pracownicy unikają przebywania sam na sam z małoletnimi, zawsze na Sali powinien znajdować się inny pracownik lub małoletni. Gdy takie spotkania inicjowane są przez małoletniego powinny zostać zgłoszone opiekunowi dziecka i właścicielowi naszej firmy.
19. Niedopuszczalne jest nawiązywanie relacji między małoletnim, a pracownikiem o charakterze miłosnym czy seksualnym w jakiejkolwiek formie czy to poprzez spotkania intymne czy przekazywanie treści o charakterze pornograficznym czy erotycznym.
20. Pracownicy zobowiązani są do unikania komunikacji z podtekstem seksualny nawet w formie żartów.
21. W przypadku organizowania wyjazdów bądź nocowanek u nas w lokalu nie wyraża się zgody na spanie na jednym łóżku pracownika z małoletnim.
22. Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dziecka po za celami promocyjnymi, szkoleniowymi. Zawsze zgodę na utrwalanie wizerunku małoletniego musi wyrazić rodzic/opiekun oraz sam małoletni.
23. Współpraca z rodzicami czy opiekunami dziecka jest niezbędna aby poznać potrzeby i oczekiwania dziecka. Pracownicy powinni utrzymywać relację z rodziną dziecka aby przekazywać mu zauważane postępy rozwojowe dziecka.
24. W przypadku nagłych sytuacji jak niezgłoszona nieobecność dziecka personel kontaktuje się w pierwszej kolejności z rodzicem małoletniego i to jedynie za pomocą drogi służbowej (e-mail firmowy, telefon firmowy).
25. Pracownicy między sobą także stosują się do Standardów. W przypadku chęci zapewnienia dziecku bezpieczeństwa mogą się wymieniać informacjami o danym małoletnim, ale wszelkie informacje na jego temat zachowują dla siebie i nie udostępniają ich osobom trzecim nie związanym z zaistniałą sytuacją.
26. W przypadku wątpliwości dotyczących zachowania małoletniego albo gdy dziecko zgłosi swój problem innemu pracownikowi niż osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich każdy pracownik ma obowiązek zgłosić to Osobie odpowiedzialnej.
27. Kiedy pracownik zauważy, że relacje między małoletnimi wykraczają poza te dopuszczalne w Standardach ma obowiązek zareagować i zgłosić to osobie odpowiedzialnej, która podda sytuację analizie i podejmie odpowiednie kroki w celu rozwiązania zaistniałego problemu zgodnie z Standardami.
28. Wszystkie sytuacje, które są sprzeczne z przepisami prawa i Standardami zgłaszane są Osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich.
Załącznik nr 3
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
Najważniejsze zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi stosowane w naszej firmie:
1. Małoletni mają bezpieczny dostęp do skróconej wersji Standardów Ochrony Małoletnich. 2. Zajęcia grupowe w naszym lokalu pośrednio mają wpływ na rozwijanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i współdziałania między małoletnimi.
3. Dzieci podczas zabaw uczą się szacunku do czasu i przestrzeni innych, zrozumienia potrzeb innych, czekania na swoją kolej trenując tym swoją cierpliwość. 4. Małoletni zachęcani są na naszych zajęcia do zachowań i komunikacji pozbawionych agresji, przemocy psychicznej i fizycznej.
5. Uczymy się na naszych zajęciach empatii i pomocy drugiemu człowiekowi. 6. Zachęcamy dzieci do wspierania innych uczestników zajęć.
7. Dzieci biorące udział w naszych zajęciach wiedzą, że są równe sobie, są traktowane jednakowo bez żadnych przywilejów.
8. Niedopuszczalne jest dyskryminowanie, poniżanie, obrażanie innych dzieci, wszystkie dzieci mają między sobą być traktowane z godnością.
9. Małoletni mają prawo do zgłaszania wszelkich zachowań i sytuacji, które im się nie podobają, a Osoba odpowiedzialna podejmuje dalsze decyzje po przeanalizowaniu sytuacji i okoliczności jakie miały miejsce.
10. Dzieci wiedzą do kogo mają zgłaszać wszelkie sytuację, w których czują dyskomfort i dostępne są dla nich telefony do instytucji wspierających dzieci i młodzież. 11. W przypadku gdy pracownik zauważy sytuację konfliktową ma za zadanie bez faworyzowania, oceniania żadnej ze stron adekwatnie podejść do zaistniałej sytuacji. 12. Pracownicy , którzy zauważą sytuację, w której któreś dziecko jest poniżane, obrażane, dyskryminowane mają obowiązek zgłosić to Osobie odpowiedzialnej, a ta obowiązkowo postępuje według Standardów.
13. Przypadki gdy zaistniały sytuacje naruszające bezpieczeństwo małoletnich w relacjach między dziećmi, pracownicy mają obowiązek udokumentować to pisemnie.
1
Załącznik 4
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletniego
1. Nasza firma podejmuje stosuje się do ochrony wizerunku jak i chronienia danych osobowych małoletnich biorących udział w naszych zajęciach.
2. Staramy się aby zdjęcia oraz filmy robione przez nas prezentowały uczestników w grupie, a jedynie jeśli specyfikacja wydarzenia tego wymaga robione są one pojedynczym jednostkom. Najczęściej filmy jak i zdjęcia robione są tak aby twarze dzieci były nie widoczne (z góry, pracujących części ciała tj. nóżek, rączek tułowia).
3. Przed publikacją zdjęć czy filmów, na których widoczna jest twarz dzieci czyli małoletniego można rozpoznać pytamy o pisemną zgodę rodziców/prawnych opiekunów dziecka. Każda decyzja jest przez nas szanowana i odmowa nie powoduje wykluczenia dziecka z grupy.
4. Zasady niezbędne w tym zakresie:
1) Odebranie zgody pisemnej rodzica/opiekuna oraz zapytanie dziecka czy chce aby jego wizerunek uwieczniany był na fotografiach czy filmach.
2) Uwiecznienie wizerunku dziecka zazwyczaj jest stosowane w celach promocyjnych na naszej stronie internetowej i mediach społecznościowych o czym informujemy rodzica/opiekuna prawnego.
3) Nigdy nie używamy pełnych danych osobowych podczas nagrań, ograniczamy się do podania imienia jeśli jest to konieczne.
4) Nie umieszczamy także żadnych danych wrażliwych dziecka zwłaszcza o jego chorobach czy specjalnych potrzebach.
5) Respektujemy wszystkie zgłoszenia zarówno przez małoletnich, pracowników jak i opiekunów prawnych dotyczące choćby najmniejszego naruszenia bezpieczeństwa danych dziecka. Sytuacje te odnotowywane są w rejestrze naruszeń.
5. W przypadku współpracy z zewnętrznym fotografem jesteśmy zobowiązani do przedstawienia mu powyższych zasad dotyczących Standardów Ochrony Małoletnich. W czasie trwania wydarzenia gdzie udział będzie brała zewnętrzna firma fotograficzna jej pracownicy powinni mieć identyfikator lub nosić firmowe koszulki aby byli rozpoznawalni dla każdego z uczestników. Niedopuszczalne jest aby zewnętrzny fotograf przebywał sam na sam z małoletnim bez nadzoru rodzica lub pracownika naszej firmy.
6. Uczestnicy zajęć nie mogą robić zdjęć innym dzieciom bez zgody ich prawnych opiekunów/rodziców i samych małoletnich.
7. Przechowywanie zdjęć i nagrań odbywa się przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, tak aby osoby trzecie nie miały do nich dostępu. Do tego celu co do zasady używamy firmowych telefonów, komputerów. Jeśli natomiast wizerunek dzieci zostanie utrwalony na telefonie pracownika zobowiązany jest on do zgrania go na nośniki firmowe oraz ich usunięcie ze swojego telefonu. Niedopuszczalne jest robienie kopii zdjęć i nagrać przez pracownika do własnego użytku.
Załącznik nr 5
Zasady bezpiecznej rekrutacji i współpracy z personelem
1. Podczas rekrutacji naszych pracowników stosujemy się do zasad wynikających z obowiązującego prawa oraz Standardów Ochrony Małoletnich.
2. Poniższe działania są dla nas kluczowe:
1) Rzetelna rekrutacja – weryfikujemy przekazane nam przez kandydata informacje jeśli wyrazi zgodę, jednocześnie sprawdzamy czy jest przygotowany do współpracy z małoletnimi w naszej przestrzeni poprzez zdobyte wcześniej doświadczenie i umiejętności.
2) Zapoznanie się kandydatów ze Standardami zwłaszcza tymi dotyczącymi relacji pomiędzy nimi, a małoletnimi, informujemy tym samym o niedozwolonych zachowaniach względem dzieci na prowadzonych przez nich zajęciach.
3) Stałe podnoszenie kwalifikacji naszych pracowników poprzez różnorodne szkolenia, także dotyczące komunikacji z małoletnimi tak aby praca ich była efektywna. 4) Wdrażanie regulaminów prowadzenia zajęć tak aby współpraca była transparentna. 5) Edukowanie pracowników w tematyce:
∙ Identyfikacji czynników ryzyka i rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich.
∙ Procedur interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci, w tym przemocy domowej.
∙ Odpowiedzialności pracowników w zakresie przekazywania informacji dotyczących małoletnich gdy istnieje podejrzenie przemocy.
6) Stosowanie się przez pracowników do Standardów i przy ich pomocy modyfikowanie i aktualizowanie Standardów tak aby dzieci w naszej przestrzeni czuły się bezpiecznie. 3. Proces rekrutacji pozwala na rzetelną ocenę kwalifikacji kandydatów oraz predyspozycji do pracy z małoletnimi zwłaszcza jeśli chodzi o ich bezpieczeństwo.
1) Uzyskanie informacji od potencjalnego kandydata na dane stanowisko, potwierdzających jego doświadczenie, przebieg jego drogi zawodowej.
2) Za wcześniejszą zgodą kandydata sprawdzamy otrzymane informacje kontaktując się z poprzednimi pracodawcami kandydata.
3) Dodatkowo zgodnie z art.21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożenia przestępczością na tle seksualnym podmiot:
∙ Samodzielnie weryfikuje każdego kandydata przed zatrudnieniem w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym. ∙ Odbiera od każdego kandydata Informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
∙ Odbiera od kandydata oświadczenie o państwie lub państwach, w których ta osoba zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej (Wzór takiego oświadczenia znajduje się poniżej), a także przedkłada informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi; jeśli prawo państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
∙ odbiera od kandydata, który posiada obywatelstwo inne niż polskie, dodatkowo także informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji w celach wskazanych powyżej.
∙ Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, o której mowa w powyżej nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
4) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej kandydat składa oświadczenie o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Załącznik 6
Wzory Oświadczeń dla Personelu
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że zapoznałem / zapoznałam się ze Standardami ochrony małoletnich funkcjonującymi i zobowiązuję się przestrzegania zasad w nich określonych.
………………………….. (czytelny podpis, data, miejscowość)
18
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
Ja, niżej podpisany/a …………………….. oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
………………………………………………………
(czytelny podpis, data, miejscowość)
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat
€ nie zamieszkiwałem/am w państwach innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa;
€ zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa: …………………………uzupełnić, o ile dotyczy
W przypadku zamieszkiwania w państwach innych niż RP i państwo obywatelstwa, przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. ………………………………………………………………..
(czytelny podpis, data, miejscowość)
Załącznik nr 7
Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzewania krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich
1. W naszych Standardach zagrożenie bezpieczeństwa postrzegane jest jako: ∙ Popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka, szczególnie jeśli dotyczy to przemocy fizycznej, gwałtu, wykorzystywania seksualnego;
∙ Krzywdzenie dziecka w sposób inny niż fizyczny tj. krzyk, poniżanie, zastraszanie, przemoc ekonomiczna, przemoc psychiczna.
∙ Niezaspakajanie potrzeb życiowych dziecka, szczególnie jeśli dotyczy to żywienia, higieny czy zdrowia.
2. Wskazana w załączniku nr 1 Osoba odpowiedzialna zobowiązana jest do przyjmowania zgłoszeń i udzielenie wsparcia małoletnim krzywdzonym przez inne osoby. 3. W przypadku zauważenia przez personel sytuacji krzywdzących dzieci, bądź zdobycie w tym względzie jakichkolwiek informacji jego obowiązkiem jest zgłoszenie tego osobie odpowiedzialnej.
4. Jeśli istnieje podejrzenie, że życie lub zdrowie dziecka jest w niebezpieczeństwie w pierwszej kolejności należy poinformować odpowiednie służby (Policja, Pogotowie), a następnie poinformować pracodawcę. Za wezwanie odpowiednich służb za pomocą nr 112 odpowiedzialny jest pracownik, który jako pierwszy zauważył, że życie dziecka jest zagrożone.
5. W przypadku gdy pracownicy dostaną zgłoszenie, informację, że krzywdzenia dzieci dopuszcza się właściciel firmy lub jej kierownictwo to obowiązkiem pracownika, który otrzymał taką informację jest działanie według procedur ujętych w Standardach.
6. Informacje, o których mowa powyżej powinny zostać ujęte w sposób pisemny lub e-mailowy.
7. Pracownik, który uzyska informację o krzywdzeniu małoletniego zobowiązany jest do zachowania tych informacji dla siebie i przekazanie ich jedynie podmiotowi/instytucji odpowiedzialnej za interwencje w tych sytuacjach dotyczących krzywdzenia dzieci.
8. Gdy zgłoszenie o podejrzeniu zagrożenia dla małoletniego złożone jest przez rodzica/opiekuna prawnego i nie zostanie ono potwierdzone wówczas przekazujemy taką informację rodzicom w sposób pisemny.
Procedury podczas krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie
1. Zgodnie z przepisami nasza firma zobligowana jest do wprowadzenia procedur na wypadek zgłoszenia o krzywdzeniu małoletnich przez osoby trzecie. 2. W przypadku zgłoszenia o krzywdzeniu małoletniego przez osoby trzecie Osoba odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 zobowiązana jest do rozmowy z małoletnim oraz innymi osobami, które mogą mieć wiedzę na temat zaistniałej sytuacji, a także sytuacji osobistej małoletniego zwłaszcza z jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Osoba ta próbuje zdobyć informację na temat przebiegu zdarzeń i skierować rodziców pokrzywdzonego do odpowiednich służb czy instytucji.
3. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa osoba odpowiedzialna obowiązkowo zgłasza możliwość popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze.
4. W przypadku gdy z rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi wynika, że bagatelizują oni zdarzenie, nie wspierają swojego dziecka, które zostało skrzywdzone osoba odpowiedzialna składa wniosek o wgląd w sytuację rodzinną w odpowiednim sądzie opiekuńczym.
5. Dalsze postępowanie jest prowadzone przez odpowiednie służby, jednak nasza firma zobowiązuje się do współpracy z nimi w celu ochrony małoletniego.
Procedury podczas krzywdzenia przez rodzica/opiekuna prawnego
1. Przepisy zobowiązują nas do stworzenia procedur w przypadku krzywdzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego.
2. W przypadku zgłoszenia o krzywdzeniu małoletniego przez rodzica/opiekuna prawnego Osoba odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 zobowiązana jest do rozmowy z osobami, które mogą mieć wiedzę na temat zaistniałej sytuacji, a także sytuacji osobistej małoletniego. Osoba ta próbuje zdobyć informację na temat przebiegu zdarzeń mając na celu zdrowie fizyczne i psychiczne dziecka.
3. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa Osoba odpowiedzialna obowiązkowo zgłasza możliwość popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze.
4. W przypadku przeprowadzenia wszelkich działań w celu ustalenia faktów okazuje się, że rodzice/opiekunowie prawni zaniedbują potrzeby psychofizyczne dziecka, są niewydolni wychowawczo, stosują przemoc fizyczną lub psychiczną względem małoletniego, Osoba odpowiedzialna wskazana w załączniku nr 1 ma obowiązek powiadomić odpowiedni ośrodek pomocy społecznej, szkołę lub inne instytucje oświatowe w celu ochrony małoletniego.
5. Dalsze postępowanie prowadzone jest przez odpowiednie instytucje, nasza firma zobowiązuje się do ścisłej współpracy w celu pomocy krzywdzonemu dziecku.
Procedury podczas krzywdzenia małoletnich przez innych małoletnich
1. Według przepisów zostaliśmy zobligowani do stworzenia w naszych Standardach także procedur podczas kiedy to jest podejrzenie, że małoletni krzywdzi innego małoletniego. 2. W przypadku kiedy istnieje podejrzenie, że małoletni, który uczęszcza na nasze zajęcia
jest krzywdzony przez innego małoletniego uczestnika naszych zajęć wówczas zostaje powiadomiony rodzic małoletniego, który dopuścił się krzywdzenia. Ponadto Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z tym małoletnimi i innymi osobami, które mogą mieć informacje w tym zakresie. Osoba odpowiedzialna zwraca podczas rozmowy uwagę na to czy małoletni, który krzywdzi innego małoletniego nie jest sam krzywdzony przez osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych czy innych małoletnich, którzy nie uczęszczają na nasze zajęcia. W przypadku, gdy mają miejsce powyższe okoliczności należy przejść do procedur podczas krzywdzenia przez rodzica/opiekuna prawnego, osoby trzecie czy naszych pracowników (w zależności jakie okoliczności zostały potwierdzone).
3. W przypadku gdy małoletni biorący udział w naszych zajęciach krzywdzony jest przez innego małoletniego po za naszą przestrzenią Osoba odpowiedzialna przeprowadza rozmowę z małoletnim, który jest krzywdzony oraz jego rodzicami i osobami, które mogą mieć informację na temat zdarzenia. Rozmowy te mają na celu odtworzyć przebieg zdarzenia, w którym małoletni został krzywdzony i wpływu tej sytuacji na zdrowie psychiczne i fizyczne krzywdzonego. Osoba odpowiedzialna wskazuje także instytucje, które mogą udzielić wsparcia krzywdzonemu małoletniemu.
4. Jeżeli osoba dopuszczająca się krzywdzenia znajduje się w przedziale wiekowym 13-17 lat, a sytuacja miała znamiona przestępstwa należy powiadomić policję lub miejscowym sąd rodzinny poprzez złożenie zawiadomienia.
5. Jeżeli małoletni krzywdzący innego małoletniego skończył 17 lat i dopuścił się czynu noszącego znamiona przestępstwa Osoba odpowiedzialna ma obowiązek czyn ten zgłosić na policję lub do miejscowej prokuratury poprzez złożenie pisemnego zawiadomienia.
Procedury podczas krzywdzenia małoletniego przez naszego pracownika
1. Przez obowiązujące przepisy jesteśmy zobligowani do stworzenia w naszych Standardach także procedur, które należy stosować w chwili podejrzenia iż nasz pracownik dopuścił się krzywdzenia małoletnich uczęszczających do naszej przestrzeni.
2. W przypadku podejrzenia wyżej wymienionych okoliczności pracownik ten odsunięty jest od pełnienia swoich obowiązków, w których ma kontakt z małoletnimi do wyjaśnienia sprawy.
3. Jeżeli nastąpi zgłoszenie takich okoliczności Osoba odpowiedzialna podana w załączniku nr 1 prowadzi rozmowy z krzywdzonym małoletnim, innymi osoba, które mogą mieć informacje o zaistniałej sytuacji, w tym także rodzicami/opiekunami prawnymi małoletniego. Celem rozmów jest ustalenie przebiegu zdarzeń i okoliczności, które mogą mieć wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Osoba odpowiedzialna udziela także informacji małoletniemu i jego rodzicom o miejscach gdzie mogą uzyskać wsparcie.
4. W chwili gdy potwierdza się podejrzenie o możliwości dokonania przestępstwa przez naszego pracownika Osoba odpowiedzialna ma obowiązek zgłosić to na policję lub do prokuratury za pomocą pisemnego zgłoszenia.
5. W przypadku gdy personel dopuścił się krzywdzenia nie noszącego znamion przestępstwa Osoba odpowiedzialna bada okoliczności zdarzenia poprzez wysłuchanie wszystkich stron sprawy w tym także pracownika i podejmuje działania w celu rozwiązania problemu.
6. Niezależnie od zakresu zgłoszenia, kiedy w grę wchodzi podejrzenie krzywdzenia dziecka w naszej przestrzeni przez naszego pracownika Osoba odpowiedzialna podejmuje adekwatne do sytuacji działania, w tym jeśli okoliczności krzywdzenia zostaną potwierdzone następuje rozważenie zakończenia współpracy z tą osobą.
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (wzór)
Miejscowość, dnia ……………..… r.
Zawiadamiający ………………….. z siedzibą w…………………
Adres do korespondencji…………..
Dane kontaktowe………………..
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa …………………… (wskaż jakiego) na szkodę małoletniego ……………………… (imię i nazwisko, data urodzenia lub inne dane identyfikacyjne, które posiadasz) przez ……… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy) i wnoszę o wszczęcie w tej sprawie postępowania przygotowawczego.
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania obowiązków służbowych przez ……………………… (imię i nazwisko pracownika) polegających na
……………………………………………………………………. małoletni zgłosił, że …………………………. (tutaj możesz wskazać np. imię i nazwisko danej osoby, a jeśli nie jest to wiadome, relację z małoletnim, np. kolega)
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………….……………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………….……………………………………………………………………………… ……………………………………
Więcej informacji w tym zakresie może udzielić …………………………………………….. (Imię, nazwisko, dane kontaktowe pracownika, który zgłosił zdarzenie)
………………………….
Podpis osoby upoważnionej
Wniosek o wgląd w sytuację rodziny
Miejscowość, dnia ………………………..……… r.
………………..
………………..
………………..
(dane osoby zgłaszającej)
Uczestnicy postępowania:
…………………………… (imiona i nazwiska rodziców, adres zamieszkania) ………………………….. (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia/inne dane identyfikacyjne).
Proszę o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego …………………………… (imię i nazwisko małoletniego), zamieszkałego przy ……………………………. (wskaż adres).
Uzyskałam informacje świadczące o tym, że ……………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………….
(można tutaj wpisać podsumowanie rozmów z małoletnim, rodzicami i innymi osobami, które mogły wiedzieć coś o zdarzeniu krzywdzenia)
Z poważaniem
…………………………..
Załącznik nr 8
REJESTR SZKOLEŃ – DOKUMENT WEWNĘTRZNY | |||
LP. | IMIĘ I NAZWISKO | NAZWA SZKOLENIA | DATA |
Załącznik nr 9
Rejestr Incydentów – dokument wewnętrzny
LP. | Data incydentu | Kogo dotyczy | Okoliczności naruszenia i inne okoliczności zdarzenia | Przyjęte działania zaradcze |
Załącznik nr 10
Lista ważnych miejsc wsparcia i materiałów dodatkowych Czat rzecznika praw dziecka: www.czat.brpd.gov.pl
Ważne numery kontaktowe:
∙ 112 – nr alarmowy
∙ 116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
∙ 800 120 002 – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia”
∙ 800 100 100 – Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci ∙ 800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
OŚRODKI WSPARCIA:
W zależności od tego, z jaką sytuacją się zmagasz, możesz poszukać wsparcia i pomocy w podmiotach, które działają w Twoim regionie, takie jak:
∙ Ośrodki pomocy społecznej,
∙ Fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz małoletnich,
∙ Komitety ochrony praw dziecka,
∙ Poradnie psychologiczno – pedagogiczne,
∙ Poradnie zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży,
∙ Punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie: www.dyzurnet.pl
MATERIAŁY EDUKACYJNE dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu, przeznaczone również dla małoletnich:
∙ www.sieciaki.pl
∙ www.necio.pl